رسیدگی به وضعیت بشری بیجاشدگان داخلی

sadam_morr
دوشنبه ۱۳۹۹/۳/۱۲ - ۹:۵۴
رسیدگی به وضعیت بشری بیجاشدگان داخلی

بخش دوازدهم

در طی پنج سال گذشته 3836777 تن بیجاشدگان داخلی شناسایی گردیده، تعداد 4119801 تن بیجاشده داخلی و افراد نهایت آسیب پذیر مساعدت بشری دریافت کرده اند، به تعداد 500187 تن بیجاشده داخلی و برگشت کنندگان تحت پوشش خدمات صحی قرار گرفته و به تعداد 1821897 تن دوباره به صورت داوطلبانه و با حمایت دولت و نهادهای همکار ملی و بین المللی به محلات اصلی خویش برگشت کرده اند.

مهمترین اقدامات را که وزارت امور مهاجرین وعودت کنندگان به همکاری ادارات ملی و بین المللی برای مدیریت بیجاشده ها و بهبود وضعیت آنان روی دست داشته است، قرار ذیل اند:

1. استقرار پایدار 7000 بیجاشده داخلی دوامدار در ولایت هرات تحت برنامه معیشت پایدار از طریق موسسه (UN HABITAT).

2. امضای تفاهمنامه با دفتر WFP پیرامون افزایش هماهنگی و همکاری طرفین جهت رسیدگی بهتر به عودت کنندگان و بیجاشدگان داخلی.

3. ترتیب میکانیزم توزیع کمک های بشری و استقرار پایدار بیجاشدگان داخلی جهت شفافیت در امور مربوطه.

4. ترتیب طرزالعمل معیاری برای هماهنگی کمک و پاسخدهی عاجل به بیجاشدگان داخلی و امضای آن توسط معاون فرستاده سرمنشی سازمان ملل متحد در امور هماهنگی کمک ها.

5. روشن نمودن خطوط اساسی کاری وزارت امور مهاجرین با سایر نهادهای ملی و بین المللی در عرصه های مختلف حیات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جهت رسیدگی لازم به بیجاشدگان.

6. تغییر در روش کاری وزارت مانند عبور از توجه بیشتر به خدمات بشری، رفتن به پروسه ختم بیجاشدگی(ادغام و استقرار پایدار) از طریق خدمات اساسی زیر بنایی.

7. شمولیت اطفال بیجاشدگان به مکاتب، که قبلا به دلایل عدم داشتن تذکره تابعیت این کار صورت نمی گرفت.

8. بلند رفتن سطح خدمات صحی با ایجاد کلینیک های صحی سیار.

9. آغاز برنامه ادغام در ولایات دومی به خانواده های بیجاشده که قبل از تدوین پالیسی ملی بیجاشده ها، تنها به مسئله برگشت فکر میشد.

10. سهولت در اخذ تذکره تابعیت در ولایات یا محل تجمع بیجاشده ها.

11. آغاز برنامه اسکوپ(توزیع کمک از طریق سیستم دیجتلی) در سراسر کشور که مطابق آن 7 میلیون نفر عودت کننده، بیجاشده و خانواده های مستحق ثبت می گردد.

12. امضای تفاهمنامه با اداره مستقل ثبت احوال نفوس در رابطه به توزیع تذکره به بیجاشدگان و اقوام جوگی برای اولین بار در کشور.

13. ارتقاء تشکیل ریاست رسیدگی به وضعیت بیجاشدگان داخلی به ریاست عمومی رسیدگی به وضعیت بیجاشدگان داخلی و ایجاد دو بست ریاست در تشکیل آن تحت نام ریاست تثبیت و پاسخدهی به بیجاشدگان و ریاست هماهنگی دریافت راه حل های دایمی به بیجاشدگان داخلی.

14. ایجاد سیستم های گزارش گیری و گزارش دهی.

15ترتیب میکانیزم توزیع کمک های بشری و استقرار پایدار بیجاشدگان داخلی جهت شفافیت در امور مربوطه.

16. تنظیم مساعدت های زمستانی در هماهنگی با نهادهای ملی و بین المللی(ترتیب استراتژی مشترک کمک های زمستانی).

17. ترتیب پروپوزل ها و ارسال آن به وزارت مالیه جهت تخصیص بودجه برای فامیل های بیجاشده و عودت کننده گان

18. طی سالهای 1397 و 1398 به منظور تامین شفافیت و جلوگیری از فساد تدوین میکانیزم مصرفی کمک های عاجل بشری و استقرار پایدار بیجاشده ها از طریق سیستم بانکی با در نظر داشت سیستم نظارتی از طریق نمایندگان به ترکیب هیئت مرکب از نماینده علما، جامعه مدنی، شورای ولایتی، رسانه ها و کمیته اضطرار ولایتی به شمول نماینده مقام وزارت تحت رهبری والی ولایات.

تازه ترین خبر

چهارشنبه ۱۴۰۳/۱/۲۲ - ۲۰:۱۶
Background image

چهار تفاهم نامه همکاری میان وزارت امور مهاجرین و سه موسسه به امضا رسید

به ارزش ۹ صدو ۶۰ هزار و ۷۲۳ دالر امریکایی چهار تفاهم نامه های همکاری میان وزارت امور مهاجرین و عودت کننده گان و موسسات ده شانتی رضاکاره تولنه ،کمیته بين المللی نجات و مردم ضرورت مند. . .
دوشنبه ۱۴۰۳/۱/۲۰ - ۱۲:۱۳
Background image

معین مسلکی و کفیل وزارت، با معاون و سرپرست سفارت ایران ملاقات نمود

مولوی عبدالرحمن راشد، معین مسلکی و کفیل وزارت امور مهاجرین و عودت کننده گان، با آقای نجاری، معاون و سرپرست سفارت کشور جمهوری اسلامی ایران، در دفتر کارش ملاقات نمود.

در این ملاقات. . .

پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۱۶ - ۱۲:۳۲
Background image

سرپرست وزارت، با معاون کاردار سفارت پاکستان دیدار نمود

مولوی عبدالرحمن راشد، معین مسلکی وسرپرست وزارت امور مهاجرین و عودت کننده گان، با آقای جنید وزیری، معاون کاردار سفارت پاکستان و هیات همراه باوی، در دفتر کارش دیدار نمود.

در این دیدار در. . .

بازگشت به خبر